Vám- és ÁFA fizetés, a neten vásárolt, külföldről származó termékek után!

Neten vásárol? Így kerülheti el a vám- vagy az adófizetést

Az internetes kereskedelemmel kapcsolatban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egy külön tájékoztató kiadványt állított össze, amelyben a legfontosabb tudnivalókat összesíti. A rendelésnél erre érdemes figyelni, hogy biztosan ne keletkezzen vám vagy adófizetési kötelezettségünk.

A megrendelt árukat általában a Magyar Posta Zrt. szállítja ki. Az Európai Unión kívülről (Távol-Kelet, az Amerikai Egyesült Államok) érkező árukat viszont vámkezeltetni kell. Ezt – ha postai forgalomban érkezik a csomag – a postai szolgáltató végzi – közölte a NAV, amely egy 16 oldalas kiadványt állított össze a netes vásárlással kapcsolatos tudnivalókról.

A NAV felhívja a figyelmet, hogy a megrendelt terméket gyakran nem abban az országban adják fel, ahol a webáruházat üzemeltetik, így az internetről történő vásárlás esetén elképzelhető, hogy vámot kell a megrendelt áru után fizetni – ezért nem árt tájékozódni a rendeléskor. Ez akkor történhet meg, ha egy EU-ból vásárolt termék gyártási, raktározási helye az EU-n kívüli országban van.

Az EU-n belüli tagállamból rendelt áruk esetében, bár a Magyarországra történő árubehozatalhoz nem kapcsolódik vámeljárás és az árubehozatal nincs alapvetően korlávozva, de bizonyos áruk esetében a behozatal speciális engedélyhez, igazoláshoz kötött. Ilyenek például a vadászfegyverek, az alkohol- és dohánytermékek, kábítószer-tartalmú gyógyszerek – hívja fel a figyelemet a NAV.

Ekkor kell vámot és/vagy áfát fizetni

Az interneten rendelt termékek 22 euró értékig vámmentesek, ekkor a megrendelőnek a termék árát és az esetleges szállítási költséget kell megfizetnie, 22-150 euró között vámmentes a megrendelt áru – kivéve, ha alkoholtartalmú termékről, parfümökről és kölnivizekről, illetve dohány vagy dohánytermékekről van szó -, de áfát kell fizetni rá, 150 euró felett pedig vám- is és áfakötelezettség is van.

A vámkezelés akkor végezhető el, ha

  • a beérkezett áru egyértelműen meghatározható,
  • ismert az áru valós értéke,
  • a címzett beazonosítható.

Ezeknek az adatoknak a birtokában a posta megindítja a vámeljárást. A NAV megvizsgálja és eldönti, elfogadja vagy elutasítja (a hatóság szúrópróba szerűen is vizsgálhatja a csomagot). A vámeljárás lezárása után a küldeményt kiszállítják a címzettnek.

 

Így lehet gyorsítani az eljárást

A vámkezelés gyorsítása érdekében a vámhatóság szerint érdemes a csomagon a feladóval együtt feltüntetni a csomag tényleges tartalmát, a megrendelő pontos elérhetőségét (cím, telefonszám, email cím) vagy a postai ragszámra hivatkozva a postának e-mailen vagy faxon elküldeni a vámkezelési nyilatkozatot (ez letölthető a posta honlapjáról), a számlát, a paypal igazolást és a rendelés visszaigazolását – hívja fel a figyelmet a NAV.

Minden esetben a termék valós – fuvardíjjal növelt – értékét kell megadni a vámeljárás során, nem reális érték esetén ugyanis a vámhatóság vizsgálatot rendel el.

Ha a behozott áru szellemi tulajdonjogot sért, akkor az azok megsemmisítését, illetve szabálysértési vagy büntetőeljárás elindítását is maga után vonhatja. A behozott termékek továbbértékesítése esetén pedig adófizetési kötelezettség is keletkezhet, amelyet a következő évi személyi jövedelemadó bevallásban kell szerepeltetni – hangsúlyozza a NAV.

 

Forrás: napi.hu/2017.08.07 – Szabó Zsuzsanna

0 Hozzászólások

Hozzászólok

Szeretne csatlakozni?
Csak bátran!

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

5 × kettő =

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>